Afgestudeerden

in Den Haag 2019

Graduates

in The Hague 2019

 

Welkom hier op deze website waarbij ik je graag een indruk wil geven van een paar eindexamens in Den Haag, maar ook in Rotterdam. Hierbij als eerste toon ik graag mijn persoonlijke indruk van mijn bezoek aan de kunstacademie eindschouw in Den Haag.

Ik vind het altijd fijn om nieuwe onderzoekers  te ontmoeten en met ze te praten. Want het is nooit zo dat mensen het allemaal alleen kunnen. We hebben elkaar allemaal nodig en dat is niet zomaar een opmerking, maar dat is een gegeven dat ik na ruim 60 jaar ben gaan ervaren. Dus ik heb jou ook mogelijk nodig om voor mij tot een aanvulling te kunnen zijn en jij hebt misschien mij wel nodig.

Schroom daarom nooit om mij te benaderen.

Mijn huis staat altijd voor je open, al moet je dan wel  tegen een heel klein beetje rommel kunnen.

En misschien wie weet, kan je me dan wel gelijk helpen om "wat rommel" van mij  en "wat rommel" van jou, samen te gaan ordenen.

Om mezelf even een klein beetje aan je voor te stellen: 

Mijn naam is Hans en ik wordt op 31 augustus 2019 62 jaar oud. Ik ben  oprichter van stichting Bando ( sinds 2006 een stichting die verschillende vormen van kunst met elkaar wil verbinden) onderzoeker van vele actuele verhalen, ontwerper van verschillende leerlijnen en bouwer van meer dan 30 persoonlijke websites. (sorry, het is een beetje uit de hand gelopen)

Weet in ieder geval dat ik graag aansluiting zoek bij en wil me graag bij enthousiaste mensen die nog begaan zijn met een brandend vuur om te willen verscpreiden.

Mijn wens:

Een groot verhalenevenement te gaan houden, waarbij ik zeggenswaardige verhalen van Nederlend met andere landen aanschouwelijk maak en de belangrijkheid van kunst daar een grote rol in laat spelen

Kijk  voor informatie over kunst  eens naar een recente diaserie van de kunsthistoricus Jan Sieslink en mocht je niet van de achtergrondmuziek houden, vervang je het geluid maar even met iets van je eigen smaak. De titels zijn niet altijd even scherp, maar Jan Laurens Siesling is in ieder geval een echte kunstbroeder voor mij zoals hij dat zelf in zijn natitie van het boekje "KUNST IS MEER" persoonlijk heeft willen schrijven

 

Voorts ben ik in Den Haag en omgeving bekend als netwerker die contacten kent met veel ondernemersplatformen in Den Haag, Amsterdam of Rotterdam. aan wie ik je mogelijk graag  wil voorstellen.

 

Oh ja, en dan ben ik ook nog straatmuzikant zo af en toe.

 

En op zaterdag 10 Augustus 2019 heet ik  je vanaf 10 uur de hele dag van harte welkom in mijn huis en atelier in Rijswijk ( Louis Bouwmeesterstraat 82, 2284 XT Rijswijk.) Ik zal zorgen voor thee  koffie, limonade, gekoeld water en Maria koekjes.

Welcome here on this website where I would like to give you an impression of a few final exams in The Hague, but also in Rotterdam. I hereby first like to show my personal impression of my visit to the art academy final theater in The Hague.


I always like to  meet new researchers and talk to them. Because it is never the case that people can do it all on their own. We all need each other and that is not just a comment, but that is a fact that I started to experience after more than 60 years.
So I may also need you to be a supplement for me and you may need me.
Therefore never hesitate to approach me.
My house is always open to you, although you have to be able to handle a very small amount of mess.

And maybe who knows, can you help me immediately to organize "some junk" from me and "some junk" from you.

To introduce myself a little bit:

My name is Hans and I will be 62 years old on 31 August 2019.
I am the founder of the Bando foundation (since 2006 a foundation that wants to connect different forms of art) researcher of many current stories, designer of different learning lines and builder of more than 30 personal websites. (sorry, it got a bit out of hand)
In any case, know that I would like to connect with and want to spread with enthusiastic people who are still concerned with a burning fire.
My wish:

To start a big story event, in which I show meaningful stories from Nederlend with other countries and let the importance of art play a major role in this.

For information about art, take a look at a recent slide series by art historian Jan Sieslink and if you don't like background music, just replace the sound with something of your own taste. The titles are not always sharp, but at least Jan Laurens Siesling is a true art brother for me, as he himself wanted to write in the booklet "ART IS MORE"


I am also known in The Hague and surroundings as a networker who has contacts with many entrepreneurial platforms in The Hague, Amsterdam or Rotterdam. to whom I might like to introduce you.
Oh yes, and then I am also a street musician once in a while.
 

And on Saturday, August 10, 2019, from 10 a.m., I welcome you all day in my home and studio in Rijswijk (Louis Bouwmeesterstraat 82, 2284 XT Rijswijk.) I will provide tea, coffee, lemonade, chilled water and Maria cookies.

 

Hier dus  mijn bezoek aan de kunstacademie in Den Haag 2019

Mijn eerste oog viel op Emma en ik kwam haar tegen met een grote stapel T-shirts in haar armen met eigen ontworpen logo's.

Ik zag een gave videoregistratie die me deed denken aan de situatie in de wereld die zorgelijk is. Ontbossing, de primitieve mens die een jager is, maar vaak niet doet van waar hij voor bedoeld is. – mooi –

Zie: https://vimeo.com

www.emmaverhoeven.nl

My first eye fell on Emma and I came across her with a large stack of T-shirts in her arms with her own designed logos.


I saw a cool video recording that reminded me of the situation in the world that is worrying. Deforestation, the primitive man who is a hunter, but often does not do what he is meant for. - beautiful -

 

Toen werd ik blij verrast in een kamer waar baby's lagen. De mens als het ware kunstwerk is natuurlijk voortreffelijk.

Then I was pleasantly surprised in a room with all babies. Creation of man is ofcourse the biggest art there is.

Vandaag (3-08-2019) vond ik opnieuw de brief die bij deze kamer hoorde.

Ik las hem even rustig door op de wc.

En las hem nog een keer en nog een keer.

Het is zo ingrijpend van wat ik hier lees. Tranen biggelen dan langs mijn wangen.

Hoe groot haar verlangen en hoe weinig haar vertrouwen?

Iemand die vertrouwen heeft

en wantrouwen heeft

en beelden oproept

die ons allemaal aan zullen gaan.

het gaat over leven en vertrouwen.

Over geloof en ongeloof.

En over de harde realiteit waar we als mens niet zelden mee worden geconfronteerd.

Ik ga er een  HI-WI drawing van maken

en zal deze er bijvoegen wannee het klaar is.

(inmiddels geplaatst) 

Hans

mijn HI-WI drawing die ik op 6 Augustus 2019 toevoeg

my HI-WI drawing that I added on 6 August 2019

 

Today (3-08-2019)  I found again

the letter that came with this room.

I read it quietly on the toilet.
And read it again and again.
It is so profound from what I read here.
Then tears  bounce down my cheeks.
How much her desire and how little her trust?
Someone who has not really  faith
and has distrust
and evoke images
that will concern us all.
it's about life and trust.
About faith and unbelief.
And about the harsh reality that we as human beings often confronted us.
I will make a HI-WI drawing of it
and will add this when it is ready. (just I placed  HI-WI drawing) 

Hans

 

Hier een kleine rondgang van nog geen 90 seconde door een paar ruimtes en die eindigd bij het stromende verfrissende spuitende water van Natasha. Wanneer ik naar haar website www.natasharijkhoff.comga zie ik een video met betrokkenheid naar de natuur en naar woorden en een gezang over liefde (You en me). Ik denk dat de intentie zuiver is. Mooie mix van hele extreem hoge bomen tegenover de mens
Zie op: https://vimeo.com/236904791

https://vimeo.com/236904791

Here a short tour of less than 90 seconds through a few spaces and ending with the flowing refreshing spurting water from Natasha. When I go to her website www.natasharijkhoff.com I see a video with involvement in nature and in words and a song about love (You and me). I think the intention is pure. Nice mix of very extremely tall trees against humans

www.natasharijkhoff.com 

Hier het vervolg van een filmpje met de zwevende man in de lucht. Het is een wonderlijk gezicht vind ik. Er  achter zie je mensen die van soep genieten, maar dus niet voor de man die in de lucht hangt en zijn evenwicht bewaard.

Here the continuation of a video with the floating man in the air. I think it's a wonderful sight. Behind you see people who enjoy soup, but not for the man who hangs in the air and keeps his balance.

 

Bij het begin van de tentoonstelling in Den Haag  kwam ik Moze tegen. Ze had een indrukwekkende stellage van houten protestborden in een winkelwagentje tegen een vel gekleurde achtergrond en was duidelijk met tekst en onderdrukking bezig. Toen ik met haar sprak heb ik haar beloofd om haar een link te geven naar mijn vriendin kunstenaar Maryam die uit Iran afkomstig is en met wie ik momenteel een samenwerkingsverband mee ben gestart. 

At the start of the exhibition in The Hague I came across Moze. She had an impressive scaffolding of wooden protest signs in a shopping cart against a sheet of colored background and was clearly busy with text and suppression. When I spoke to her, I promised to give her a link to my colleague artist Maryam, who is from Iran and with whom I am currently working with.

 

https://www.mozemertens.com/

Moze Mertens

MODE

FASHION

IK WAS ONDER DE INDRUK VAN  DE CREATIE

van Otillia Vieru

I LIKE THE CREATION OF 

Otillia Vieru

 

 

Nicolas Jimenez Poveda.

De  ontwerpen van Nicolas spraken me aan en ik heb even kunnen spreken. Oorspronkelijk komt Nicolas uit Colombia

https://vimeo.com/346173930

 

Nicolas Jimenez Poveda. I was also interested in Nicolas' designs and I spoke with him for a moment.  

Nicolas is originally from Colombia

 

 

 

Jill Louise Verweijen       https://www.jilllouiseverweijen.com/

Bij het zien van deze verzameling doodskisten van Jill Louise Verweijen, moest ik ogenblikkelijk danken aan mijn onlangs overleden vriendin Genovera die vorig jaar op 83 jarige leeftijd de mensen op aarde heeft verlaten en haar lichaam daarbij achtergelaten.

Ik weet zeker dat zij deze tentoonstelling prachtig had gevonden. Genovera had het nooit zo op dure kisten en werd altijd meer enthousiast over een kartonnen doos en dat begrepen maar heel weinig mensen. genovera was een uiterst creatieve vrouw. Ze was een echte kunstenares in hart en nieren en heb destijds graag een website van haar werk willen maken op: https://genovera.jouwweb.nl/

 

When I saw this collection of coffins by Jill Louise Verweijen, I immediately had to thank my recently deceased friend Genovera who left the people on earth at the age of 83 last year and left her body behind.

I am sure she had loved this exhibition. Genovera was never so keen on expensive crates and was always more enthusiastic about a cardboard box and very few people understood that. genovera was an extremely creative woman. She was a true artist in heart and soul and at the time I wanted to make a website of her work on: https://genovera.jouwweb.nl/

 

tekst van de website:

Jill Louise Verweijen

WANT UW LIEFDE VERDIENT HET ZEER BESTE
De vrouw neemt prestigieuze beroepen over met een snelheid van knopen, waardoor ze hun stempel drukken op de samenleving. De uitvaartbranche is een goed voorbeeld. De afgelopen jaren heeft de sector een heel ander type persoon aangetrokken: begrafenisondernemers zijn nu creatief, grotendeels zelfstandig en ... de meesten van hen zijn vrouwen. Begrafenissen zijn persoonlijk geworden, waarbij familieleden meer zeggenschap krijgen over wat er gebeurt. Dit heeft geleid tot een explosie van rituele creativiteit. De verandering gaat hand in hand met de feminisering van de uitvaartsector. Sommige begrafenisondernemers werken alleen met vrouwelijke franchisenemers en we zien steeds meer vrouwen die de kist dragen. Deze vrouwelijke dragers waren wat mij inspireerde om een video te maken waarin ze benadrukten dat ze vrouwen zijn en dat ze hun vrouwelijkheid moeten gebruiken om zichzelf te verkopen. ik hoop dat dit beide kanten van de feminismemunt in het bedrijfsleven zal benadrukken

 

BECAUSE YOUR LOVED ONE DESERVES THE VERY BEST

Woman are taking over prestigious professions at a rate of knots, thereby leaving their mark on society. The funeral business is a good example. In recent years the sector has attracted a completely different type of person: funeral directors are now creative, largely self-employed and... most of them are women. Funerals have become personal, with relatives being given a larger say in what happens. This has led to an explosion of ritual creativity. The change goes hand-in-hand with the feminization of the funeral sector. Some funeral directors only work with female franchisees and we are seeing more and more women carrying the coffin. These female pallbearers were what inspired me to make a video emphasizing the fact that they are women and that they have to use their femininity to sell themselves. i hope that this will highlight both sides of the coin of feminization in the business sector

 

Dit is Indra Gleizde   

www.indragleizde.com

Visual storyteller met dieren begaan

Latisha Horstink

Dit is Ligia Maasland

Ik vond het interessant dat zij haar boog over medicijngebruik. Vaak weten mensen niet precies van wat ze slikken en van wat medicijnen precies in het lichaam doen. Ze is daarin zeker ervaringsdeskundig.

Paradex antidepresivia – met onderzoek begaan betreffendemedicatiegebruik

www.ligiamaasland.com

This is Ligia Maasland. I thought it was interesting that she focused on the use of medication. Often people do not know exactly what they are taking and what medicines do in the body. She is certainly experienced in this field.


Paradex antidepresivia - research on the use of medication

 

Diana Gheorghiu

Artist werkt met 3D-rendering-software: in haar praktijk onderzoekt ze de relatie tussen ons digitale zelf en ons fysieke zelf. Centraal in haar werk staat het vrouwelijk lichaam en hoe het vaak wordt herleid tot zijn biologische, vitale processen.
Ze bleek ook geinteresseerd te zijn in het werk van Ligia Maasland toen ik haar over deze kunstenaar vertelde.

 

  • Diana Gheorghiu

Aritst working with 3d rendering software: In her practice she is exploring the relationship between our digital self and physical self. Central to her work is the female body and how it is often reduced to its biological, vital processes. 

She also appeared to be interested in the work of Ligia Maasland when I told her about this artist.

 

www.dianagheorghiu.com

*Micah Westera

Micah liet mij in een 3D wereld rondkijken. Het was spannend en ik kreeg een paar dingen in mijn hand waarmee ik moest richten in verschillende richtingen. Hij kan goed uitleggen. Als ik de goede Micah te pakken heb, dan is hij ooit begonnen als acteur. Ik vind het leuk dat hij verschillende communicatiewerelden onderzoekt. 

 

Micah Westera
Micah made me look around in a 3D world. It was exciting and I got a few things in my hand that I had to aim in different directions. He can explain well. If I have the right Micah, then he started out as an actor. I like that he investigates different communication worlds.

 

ANGST IS DE DUIZELIGHEID VAN DE VRIJHEID

(KIERKEGAARD)

https://www.dasein.be/

Morgen is het het einde van de wereld. Zoals Stephen Hawking voorspelde, hebben we geen verdediging. Adem in Adem Uit. Ontspan gewoon. Focus op dit moment. Dit moment leef je nog. Alleen dit moment is echt....

conclussie: we zullen niets meer of minder zijjn dan gewoon maar sterrenstof. (Stardust)

 

Hier even een kleine reactie van mij:

Eén op één interview diende als basis voor op maat gemaakte informatie voor uw laatste dag voor het einde van de wereld. Persoonlijke begeleide repetitie voor je laatste dag.

Dit te doen beseffen voor een optimaal resultaat.

 

Wat ik er sterk van je eindexamenproject vind is dat je aangeeft dat je op dit moment moet leven. Niets is perfect en niets is vaak van wat je denkt dat het zal zijn. De mens schiet gewoon vele malen tekort in zijn mens zijn en kan zich dat maar niet realiseren. Om deze woorden te onderstrepen, haal ik graag de woorden van de Chinees Witness Lee (李常受pinyin: Lǐ Chángshòu; 1905 – June 9, 1997)  aan. Ik haal dat uit een heel klein boekje dat ik in 2006 ontving in de stad Dipolog City en dat handelt over het grote mysterie van het menselijk leven:

“De mens kan zichzelf niet redden.”

https://www.youtube.com/watch?v=ebWSsFiuafs

Witness Lee zorgde samen met Watchman Nee Watchman Nee, Ni Tuosheng, or Nee T'o-sheng (Chinese: 倪柝聲; pinyin: Ní Tuòshēng; November 4, 1903 – May 30, 1972) voor een belangrijk besef in mijn leven. Terwijl ik als kunstenaar zijnde, nooit iets van Bijbelverhalen wilde weten, kwam ik mede door hun toedoen achter een nieuw besef in mijn leven.

Geen autoritair gezag meer van de mens, maar gewoon ingaan op verhalen van al duizenden jaren oud, zonder er van uit te willen gaan dat de mens het ooit heeft begrepen.

Ik ben mijn collega die oorspronkelijk uit Hongkong kwam (Cheuk), nog steeds dankbaar, dat zij indirect kon veroorzaken dat ik achter het leven van 2 zeer bijzondere Chinesen heb kunnen komen aan de andere kant van de wereld. Cheuk maakte in 2003 een website voor mij. Zie de website: http://www.hartenkrant.scarlet.nl/

De website is inmiddels verouderd, maar geeft nog wel een beeld van mijn werk tot het jaar 2006. Sinds mijn doop op 1 januari 2007 op een van de mooiste plaatsen van de wereld : DAPITAN (de plaats waar ik grote bewondering kreeg voor een van de allerbekendste Filippijnse kunstenaars met de naam *Jose Rizal) heeft mijn leven een grote omwenteling kunnen krijgen  en ga ik wekelijks om met meerdere Chinesen of vaak met mensen uit andere delen van de wereld, allemaal mensen die ik ben gaan zien als mijn werkelijke familie van broers en zusters, evenals mijn vrouw (zuster) Hannah die tot op de dag van vandaag in ons huis in Dipolog City woont.

ANXIETY IS THE DIZZINESS  OF FREEDOM

(KIERKEGAARD)
https://www.dasein.be/
Tomorrow is the end of the world. As Stephen Hawking predicted, we have no defense. Breath in breath out. Just relax. Focus on this moment. This moment is still alive. Only this moment is real ....

Conclusion: we will be nothing more or less than just star dust. (Stardust)

Here is a small reaction from me:
One-on-one interview served as the basis for customized information for your last day before the end of the world. Personal guided rehearsal for your last day.
Realizing this for optimum results.

What I find strong about your graduation project is that you indicate that you have to live right now. Nothing is perfect and nothing is often what you think it will be. Man simply falls short of being human many times and cannot realize that. To underline these words, I would like to quote the words of the Chinese Witness Lee (李 常 受; pinyin: Lǐ Chángshòu; 1905 - June 9, 1997). I get that from a very small booklet that I received in 2006 in the city of Dipolog City that deals with the great mystery of human life:

"Man cannot save himself."
https://www.youtube.com/watch?v=ebWSsFiuafs 
Witness Lee, together with Watchman No Watchman No, Ni Tuosheng, or No T'o-sheng (Chinese: 倪 柝 聲; pinyin: Ní Tuòshēng; November 4, 1903 - May 30, 1972) provided an important awareness in my life. While being an artist, I never wanted to know anything about Bible stories, but partly because of them, I discovered a new awareness in my life.
No more authoritarian authority of man, but simply respond to stories that have been around for thousands of years, without wanting to assume that man has ever understood.
I am grateful to my colleague who originally came from Hong Kong (Cheuk) that she could indirectly cause me to find out the lives of 2 very special Chinese on the other side of the world. Cheuk made a website for me in 2003. See the website: http://www.hartenkrant.scarlet.nl/ 

The website is now outdated, but still gives a picture of my work until the year 2006. Since my baptism on January 1, 2007 in one of the most beautiful places in the world: DAPITAN (the place where I received great admiration for one of the most famous Filipino artists with the name * Jose Rizal) has been able to make a big revolution in my life and I deal with several Chinese people every week or often with people from other parts of the world, all of whom I have come to see as my real family of brothers and sisters, as well as my wife (sister) Hannah who still lives in our home in Dipolog City today.



 

(* Jose Rizal was een kunstenaar die ook in Hongkong werd geprezen)

Aan de universiteit van Heidelberg (Duitsland) herdenken ze nog ieder jaar zijn geboortedag

In de Filipijnen is zijn sterfdag een nationale dag van bezinning en noemt men het Rizal dag

In de wereld bleek hij van grote invloed te zijn op het 1e grote verhaal van Samuel Beckett

(* Jose Rizal was an artist who was also praised in Hong Kong)                                                                      At the University of Heidelberg (Germany) they still commemorate his birthday every year 

In the Philippines, his death day is a national day of reflection and is called Rizal day

In the world he appeared to have a major influence on the 1st big story of Samuel Beckett (waiting for Godoth)

* AISHA Latisha Horstink

(komt uit Saudi Arabia (1997), Desigener / artist - Leuk contact mee gehad

Haar website spreekt  me erg aan en ze maakt echt helemaal te gekke  tekeningen en foto’s

https://www.youtube.com/watch?time_continue=81&v=0FHm_R9r3tg

https://www.latishahorst.ink/

 

 

* AISHA Latisha Horstink (from Saudi Arabia (1997), Desigener / artist - Nice contact with him

Her website appeals to me a lot and she really makes crazy drawings and photos

 

*Dit is Daniel Siegersma 

Hij vertelde ethousiast over het  boek dat hij in zijn handen had en hij vertelde me dat hij zich veel bezig hield met de studentenorgansatie

Fotograaf -  vertegenwoordiger van een studentenorganisatie

 

http://danielsiegersma.com/

 

This is Daniel Siegersma. He enthusiastically told me about the book he had in his hands and he told me that he was very busy with the student organization


Photographer - representative of a student organization

 

  • Simon Fitskie

  • http://www.simonfitskie.nl/
  • Simon hield een bijzondere toespraak. Hij kan goed vertellen en ik had een leuk gesprek met hem.
  • De kwestie van tijd en of hij bestaat is voor mij irrelevant, ik wil mij focussen op de manier om met tijd om te gaan als middel van bewustzijn. Oftewel: de tijd als kader- of contextmaker. Ik maak onderscheid tussen dingen die ik doe omdat ik van zijn geschiedenis of van zijn doel (toekomst) weet, en plaats ze tegenover de dingen die ik doe omdat ik niet van zijn geschiedenis of doel weey.

 

Simon gave a special speech. He can tell well and I had a nice conversation with him.

 

Simon Fitskie
The question of time and whether it exists is irrelevant to me, I want to focus on how to deal with time as a means of consciousness. In other words: time as a framework or context maker. I make a distinction between things that I do because I know about its history or its purpose (future), and place them in opposition to the things I do because I don't know about its history or purpose.

 

  • Iris Bossen

Binnenhuisarchitect met 3d presentatie.

Ze had een 3 D bril  die ik mocht uit proberen en liet me wandelen door verschillende ruimtes

https://www.irisbossen.com

* Iris Bossen

Interior decorator with 3d presentation
 She had 3 D glasses that I could try and let me walk through different spaces
 

 

 

  • Soren Nellenmann

In Denemarkten geboren schilder

www.sorenn.com

Na vele jaren te hebben gewerkt aan kwesties van armoede en sociale rechtvaardigheid, voornamelijk in ontwikkelingslanden die zowel voor de Verenigde Naties als de Wereldbank werken, wijdt ze nu zijn tijd aan het veranderen van de wereld door zijn kunstwerken.

De meest invloedrijke wezens in zijn leven zijn Spongebob Squarepant, Kuifje, Dood, Cirkeline, Cykelmyggen Egon, 007, NY cabines, speelgoed, house remix muziek en jazz.

Soren houdt ervan om lange filosofische discussies te voeren met zijn zwarte lab over leven, dood en de zin van het leven (of betekenisloos).

"Ik hou van knoflook, mijn ochtendespresso en zoute zwarte drop, maar niet noodzakelijk  samen".

  • Soren Nellenmann

Painter Søren Nellenmann, original from Denmark

 

 

After having dedicated many years working on poverty and social justice issues mainly in developing countries working both for the United Nations and the World Bank, her is now dedicating his time to changing the world through his artwork.

 

The most influential beings in his life includes Spongebob Squarepant, Tintin, Death, Cirkeline, Cykelmyggen Egon, 007, NY cabs, toys, house remix music and jazz. Soren likes to have long philosophical discussions with his black lab about life, death and the meaning of life (or meaningless). “I love garlic, my morning espresso and salty black liquorice, but not necessarily together”.

De Deense Søren schrijft op zijn website dat hij als aap in deze wereld is getrokken en leek sindsdien in de bomen te zijn gebleven. Hij schrijft: "Ik voel een grote nabijheid met orang-oetans",  Hij voltooide  een bachelor in de schone kunsten bij de kunstacademie in Den Haag (KABK) en deed dit na het volgen van cursussen aan de Corcoran School of Art in Washington DC en een Master in ontwikkelingseconomie en onderwijs.

In deze context moet je zijn onderwerpen zien. Hij  is nooit ver van zijn geest verwijderd en na te hebben gewerkt en gewoond in verschillende ontwikkelingslanden zijn kwesties van ongelijkheid en oneerlijkheid in het leven belangrijke aspecten in zijn kunstenaarschap.
Soren werkt in de openbare ruimte vanuit verschillende hoeken met verschillende materialen zoals ijzerlassen, steenhouwen tot het gebruik van polycarbonaat en gevonden materialen. Wanneer hij niet beeldhouwt, tekent en schildert hij en creëert hij zeer eigentijdse kunstwerken die sterk worden beïnvloed door neo-expressionisme, hyperrealisme en de gouden eeuw, street art en low-brow kunst, strips met een sterk verhaal variërend van bizar, grappig en humoristisch tot donker en somber verwijzend naar zijn eigen werk als "Zombie expressionistische kunst" (tekenen op de doden en levend of levend dood). Zijn werken verwijzen vaak naar zijn eigen jeugd, tienerjaren, jeugd en duistere onderwerpen zoals dood, sterfelijkheid, zinloosheid, eenzaamheid, seks, relaties, ongelijkheid en sociale rechtvaardigheid en het bizarre. Ondanks de sombere onderwerpen, en zijn obsessie met dood en tijd, hebben de meeste van zijn werken een uitzinnig, leuk, humoristisch, chaotisch en optimistisch gevoel dat zijn eigen opvattingen weerspiegelt: het leven is taai, chaotisch, willekeurig en een strijd, maar uiteindelijk is er zijn altijd sprankjes hoop en positieve elementen om je verder te brengen. "Ik haat de witte kubus, maar ik ben dol op witte marshmallows", zegt Søren.

Danish born Søren was pulled like a monkey into this world and seems to have remained up in the trees ever since. “I feel a great closeness with Orangutans”, says Søren. He is currently completing a Bachelor in Fine Arts from the Royal Academy of Fine Arts Hague (KABK) after completing courses from Corcoran School of Art, Washington DC and a Master in Development Economics and Education. In this context subjects of social justice are never far from his mind and after having worked and lived in different developing countries issues of inequity and unfairness in life are important aspects in his artistry.
Soren work in the public space from different angles using different materials like iron-welding, stone carving to the use of polycarbonate and found materials. When he is not sculpting he draws and paints creating highly contemporary artwork heavily influenced by neo-expressionism, hyperrealism and the golden age, street art and low-brow art, comics with a strong narrative ranging from the bizarre, funny and humorous to the dark and somber referring to his own work as “Zombie expressionist art” (drawing on the dead and living or living dead). His works are often referencing his own childhood, teenage years, youth and darker subject like death, mortality, meaninglessness, loneliness, sex, relationships, inequity and social justice and the bizarre. Despite the somber subjects, and his obsession with death and time, most of his works have a delirious, fun, humorous, chaotic and optimistic feeling reflecting his own views: life is tough, chaotic, random and a struggle, but in the end there are always glimmers of hope and positive elements to carry you forward. “I hate the white cube, but I love white marshmallows” says Søren.

 

 

 

Dimintri Wittenboer

studeerde op een zeer bijzondere wijze af en dat was namelijk met een mis. Wat is een mis vroeg ik me gelijk af? Oh, dat is toch zoiets van de Katholieke Kerk? Iets waar toch zoveel mistoestanden door zijn ontstaan? Ja, dat was het en dat was in mijn voorstelling natuurlijk allemeel nog steeds goed mis. Toch ben ik graag gaan kijken, gewoon omdat ik zelf op latere leeftijd gelovig ben geworden en ik zeker benieuwd was, hoe dit op een kunstacademiet kon worden opgevat. Toen ik op een tafel ging zitten kwam ik toevallig gelijk in gesprek met Dimitri en dat was gelijk erg leuk. Niet dat ik het met het begrip MIS eens was. Nee, ik vond dat nog steeds goed mis. Maar meer om te willen weten van wat Dimitri er mee wilde zeggen. Ja en dat beviel me wel.

 

www.dimitrivandenwittenboer.com

Dimintri Wittenboer graduated in a very special way and that was with "a mass". What is "a mass" I immediately wondered? Oh, isn't that something from the Catholic Church? Something that caused so many miscarriages? Yes, that was it and of course that was still very wrong in my performance. Still I like to go and have a look, simply because I myself became a believer later in life and I was certainly curious how this could be interpreted at an art academy. When I sat down at a table I happened to have a conversation with Dimitri and that was very nice. Not that I agreed with the term "A MASS". No, I still thought that was wrong. But more to want to know what Dimitri wanted to say with it. Yes, and I liked that.

 

Hoewel ik het aanvankelijk niet zo op missen heb, vondik het erg leuk om deze mis van Dimitri mee te maken. Ik ben zeker gecharmeerd van de openheid waarmee Dimintri zichzelf tot mij heeft willen presenteren. Smaak van muziek, gebruiken en woorden kunnen inderdaad vaak verschillend zijn, maar het gaat er natuurlijk om dat je elkaar uiteindelijk kunt vinden en zo nodig met elkaar kunt verbinden.

Although I didn't really miss it at first, I really enjoyed experiencing this Dimitri mass. I am certainly charmed by the openness with which Dimintri wanted to present himself to me. Taste of music, customs and words can indeed often be different, but it is of course about the fact that you can eventually find each other and, if necessary, connect with each other.

 

 

Daphne

www.designstory.nl  /   +31 (0)6 19860220

Als laatste bezocht ik de 3D presentatie van Daphne. Vooral toen ik naderhand wat achtergrondinformatie ging bekijken werd ik erg enthousist van waar Daphne mee bezig is. Ik zie ook enige verwandschappen met stichting Bando. Design Story wil graag een bijdrage leveren aan onze samenleving door ontwerpoplossingen te bieden en heeft een oog voor de steeds sneller wordende ontwikkelingen van de techniek. Hier doet Design Story dus onderzoek naar. Ze kijken dan graag naar de achterliggende verhalen. Hoe is iets gekomen van wat het is? Dat zijn inderdaad de vragen waar stichting Bando zich ook al vanaf zijn oprichting in 2006 mee bezig houd. Vooral het gegeven dat Daphne samenwerking wil met verschillende vakgebieden spreekt me bijzonder aan.

Finally I visited the 3D presentation of Daphne. Especially when afterwards I went to see some background information, I became very enthusiastic about what Daphne is doing. I also see some connections with the Bando foundation. Design Story wants to contribute to our society by offering design solutions and has an eye for the ever-increasing developments in technology. Design Story is therefore researching this. They then like to look at the underlying stories. How did something come from what it is? Those are indeed the questions that the Bando Foundation has been involved with since its foundation in 2006. I am particularly impressed by the fact that Daphne wants collaboration with various disciplines.

 

 

  • DaphneStory

www.designstory.nl

Over ontwerpverhaal

“Ontwerp Verhaal”  is een ontwerpstudio die zich richt op onderzoek en concept. Door middel van ontwerp willen we een bijdrage leveren aan de samenleving door ontwerpoplossingen te creëren voor maatschappelijke uitdagingen waar we mee te maken hebben. Vooral onze fascinatie voor het mentale welzijn van mensen in een snel veranderende wereld en de impact die het heeft op verschillende sociale onderwerpen, zoals eenzaamheid of druk om perfect te zijn, moedigt aan om te kijken hoe design een rol kan spelen in sociale aangelegenheden. We zijn altijd geïnteresseerd in het verhaal erachter. Daarom beginnen we met ontwerponderzoek door een onderwerp vanuit alle verschillende perspectieven te bekijken.  We verzamelen gegevens op verschillende manieren, zoals het lezen van wetenschappelijke artikelen, het interviewen van experts uit verschillende vakgebieden, het geven van workshops met ervaringsdeskundigen voor visualisatie, het werken met vragenlijsten en trend kijken. Afhankelijk van het project wordt het ontwerponderzoek gepresenteerd in een boek, presentatie, expositie, film of op een andere manier die bij het project past.

De conclusie van het ontwerponderzoek wordt vertaald in een ontwerpconcept.

Deze concepten kunnen producten, diensten of campagnes omvatten.

Om tot het definitieve ontwerp te komen, willen we mensen uit verschillende expertises samenbrengen om tot de beste oplossingen en productiemogelijkheden te komen.

 

Mijn eerdere ervaringen als creatief producent leerde me om een oog en een visie te hebben, maar ook de expertise om samen te werken met mensen uit verschillende vakgebieden.

 

About Design Story

 

“Design Story” is a design studio focusing on research and concept. Through design we would like to contribute to society by creating design solutions for societal challenges, we are dealing with.

Especially our fascination about people’ s mental wellbeing in a rapidly changing world and the impact it has on different social topics, like loneliness or pressure to be perfect, encourages to look how design can play a role in social matters.

 

We are always interested in the story behind it.

Therefore we start with design research by looking into a topic from all different perspectives.

We collect data in different ways as reading scientific papers, interviewing experts from different fields, giving workshops with experience experts for visualization , working with questionnaires and trend watching.

 

Depending on the project the design research will be presented in a book, presentation, exposition, film or another way that fits theproject.

The conclusion of the design research will be translated into a design concept.

These concepts can consist products, services or campaigns.

To come to the final design we would like to bring people together from different expertises to come to the best solutions and manufacturing possibilities.

 

My previous experiences as a creative producer learned me to have an eye and a vision but also the expertise to work together with people from different fields.

  Xenia Weulersse 

   Een jonge Europese ontwerper

  van Franse afkomst

 

https://www.instagram.com/_xenia_w/

https://zexsw2.wixsite.com/xeniaweulersse

Xenia Weulersse 

European young designer

In een poging om de kloof die ik voel tussen mij en het Westduinpark mijn lokale aard te verkleinen, creëerde ik een locatiespecifiek scenario, gebaseerd op het cyclische ritme van de natuur, met een picknickset als belangrijkste hulpmiddel. Ik heb planten geleend die moeten worden teruggewonnen om de biodiversiteit van de site en het zand uit dit natuurreservaat te behouden. Met mijn transporteerbare atelier heb ik deze materialen ter plekke getransformeerd tot eenmalig, ontleedbaar materiaal.

Tijdens een lunchevenement werden duinburen die het gebied doorkruisten op weg naar het strand uitgenodigd om deel te nemen aan de oogst van de materialen. In ruil daarvoor kregen ze een picknickset waarmee ze met al hun zintuigen van de wildernis konden genieten. Na gebruik kan de picknickset ter plekke worden achtergelaten, tenzij de locatiespecifieke ingrediënten weer deel uitmaken van de natuurlijke ontbindingscyclus.

 

In an attempt to reduce the gap I sense between me and the Westduinpark my local nature, I created a site-specific scenario, based on the cyclic rhythm of nature, with a picnic set as main tool. I borrowed plants that need to be recmoved to maintain the site's biodiversity and sand from this natural reserve. With my transportable atelier I transformed these materials into single-use, decomposable ware, on the spot.

 

During a lunch event dune's neightbours crossing the area on their way to the beach were invited to participate in the harvest of the materials. In return they got a picnic set that allowed them to enjoy the wilderness with all their senses. After use, the picnic set can be left behind on spot, wehere the site-specific ingredients become part of the natural cycle of decomposition again.